Kontaktirajte nas na:

Društvo

Kardinal Puljić: Provedba Zakona o poljoprivrednom zemljištu RS bilo bi dokrajčivanje etničkog čišćenja

“Provedba spomenutog entitetskog zakona bilo bi dokrajčivanje etničkog čišćenja. Entitetske vlasti nisu nadležne donijeti ni zakon o povratu imovine prije nego što država donese takav zakon”, kaže kardinal Puljić u intervjuu za Katoličku tiskovnu agenciju.

Herceg-Bosna

Online:

/ Datum objave:

Kardinal Vinko Puljić

Tijekom teških ratnih zbivanja u vremenu od jeseni 1991. do konca 1995. raseljeno je s vlastitih ognjišta, prema nekim statističkim podacima, više od polovine stanovništva BiH. Brojni vjerski objekti, kao najlakše prepoznatljivi znakovi nečije prisutnosti, bili su prvi na udaru pa su mnogi od njih porušeni ili oskvrnuti. Kada je riječ o Hrvatima i drugim katolicima posebno teško stanje bilo je u dijelu pod srpskom kontrolom odakle je prognano više od 90% katolika, a sličnu sudbinu doživjeli su objekti u kojima su se okupljali na molitvu. Najviše je pogođena Vrhbosanska nadbiskupija, na čijem je teritoriju prije rata živjelo više katolika nego u sve tri ostale biskupije u BiH zajedno, a potom i Banjolučka biskupija i to njezin sjeverni dio, a dijelom i Mostarsko-duvanjska i Trebinjsko-mrkanska biskupija.

O stanju Katoličke Crkve u bosansko-hercegovačkom entitetu RS, 20. veljače 2020. govorio je nadbiskup metropolit vrhbosanski kardinal Vinko Puljić za Katoličku tiskovnu agenciju Biskupske konferencije Bosne i Hercegovine:

Uzoriti, dobiva se dojam da se u medijima, pa čak i u većini onih u kojima prevladaju Hrvati, vrlo malo govori o Hrvatima u bh entitetu Republika Srpska? Molim Vas da ukratko podsjetite čitatelje, što se događalo kada je riječ o Katoličkoj Crkvi u tom dijelu Bosne i Hercegovine u ratnom vremenu?

Rat na tim područjima imao je sljedeću strategiju: prvo zaplašiti, onda i prognati ljude i opljačkati njihovu imovinu. Brojni ljudi su pred opasnošću ratnih zbivanja i prijetnje smrću sklonili žive glave i potom se nastojali snaći u mjestima kamo su došli. Gotovo svi su iskusili teške prognaničke i izbjegličke dane pa samo oni uistinu znaju kako im je bilo. Mnogi su, na žalost, ubijeni, a nije mali broj onih kojima, ni nakon toliko godina poslije rata, nisu pronašli smrtne ostatke. Veliki dio Vrhbosanske nadbiskupije i Banjolučke biskupije te jedan dio Trebinjsko-mrkanske biskupije ostao je najvećim dijelom bez Hrvata katolika na tim prostorima.

I u godinama poslije rata stanje u tom bh etnitetu bilo je i dalje teško što vrlo zorno pokazuje i napad na Vas, svećenike, časne sestre i malobrojne vjernike te sprječavanje povratnicima da sudjeluju na Misnom slavlju u Derventi, 13. travnja 1998. i 15. travnja iste godine na Plehanu u Bosanskoj Posavini. To se, dakle, dogodilo više od dvije godine nakon rata?

Na žalost, i nakon rata nastavila je živjeti strategija da se jednonacionalnim sačuva teritorij s kojeg su prognani drugi i drugačiji. Nanošenjem straha i raznim administrativnim metodama spriječen je povratak mnogima koji su se htjeli vratiti posebno u prvim poratnim godinama. Onim Hrvatima koji su se vratili u entitetu RS, a uglavnom je to bilo samoinicijativno, često su doživljavali prepade i pljačku. Najčešće nisu imali istinsku zaštitu lokalne policije ili međunarodnih predstavnika, a za njih se, osim časnih iznimaka, nisu zauzimali ni hrvatski predstavnici vlasti u BiH ili šire. Sredstva za povratak, koja je davala međunarodna zajednica, redovito su išla preko lokalnih vlasti. Zato ne čudi da je, prema nekim statistikama, samo oko 2 ili 3 % od ukupnih spomenutih sredstava za povratak istinski utrošeno za povratak prognanih i izbjeglih Hrvata katolika.

Unatoč svemu, u sjeverozapadnom dijelu BiH na teritoriju Banjolučke biskupije ostali su najvećim dijelom svećenici i časne sestre na čelu s biskupom Franjom Komaricom. U Vrhbosanskoj nadbiskupiji u dijelu pod srpskom kontrolom ostao je cijelo vrijeme i župnik u Tesliću. Oni su se, koliko im je to bilo moguće, zauzimali za svoje vjernike, a tu svoju ljubavi pojedini od njih platili su i vlastitom krvlju.

Brojni svećenici, redovnici i časne sestre, koji i danas živi i djeluju na tim prostorima ali i oni koji su položili svoj život ili proživjeli razne torture i strahove kao i oni koji su u međuvremenu preminuli, uložili su puno žrtve da se sačuva korijenje i na tim područjima. Oni su bili i ostali smetnja nositeljima strategija stvaranja takozvanih čistih prostora. Posebno je tužno da su i na tom dijelu, na kojem nije bilo pucanja i na kojem je sva vlast bila u srpskim rukama, ljudi bili ubijani, a vjerski objekti rušeni i oštećivani kao plod zamišljene strategije i širenja mržnje. Čovjek se divi strpljivosti i upornosti onih ljudi koji su ostali na svojim ognjištima u tom dijelu Bosne i Hercegovine često zahvaljujući zauzimanju svećenika, redovnika i časnih sestara te posebno brata u biskupstvu mons. Franje Komarice. I u ovom poratnom vremenu biskup Franjo zajedno s pomoćnim biskupom Markom Semrenom i svima drugima suradnicima i suradnicama neumorno radi da se sačuva Crkva i na tim prostorima.

U poratnom vremenu prvi povratnici bili su svećenici. Na žalost, lokalne vlasti više su otežavale nego pomagale povratak, a i vodeći predstavnici hrvatske politike ponašali su se više na karitativan način nego kao oni bi istinski poradili na ostanku malobrojnih Hrvata i drugih katolika i povratku mnoštva onih koji su prognani.

Kada je u pitanju povratak, treba odati priznanje svećenicima koji su hrabro prihvatili dekrete i pošli živjeti na zgarišta bez kuće, bez crkve i bez vjernika, a posebno bez potrebne sigurnosti. Kada bi se lokalnim vlastima obraćali za pomoć i zaštitu, ponekad su im znali otvoreno prigovoriti i zapitati ih: a gdje su vaši predstavnici? Na žalost, oni koji su trebali predstavljati Hrvate na tim prostorima, više su zanimanja pokazali prema onima gdje žive većina Hrvata, a one u dijaspori su zanemarivali i na tim su se prostorima pokazivali uglavnom kada su im bili potrebni njihovi glasovi na izborima.

Prošlo je gotovo četvrt stoljeća od svršetka ratnih događanja u BiH, a Hrvati koji u tom dijelu Bosne i Hercegovine žive ili su odatle prognani i izbjegli, teško mogu ostvariti svoja prava. Štoviše, entitetske vlasti kao da uvijek iznova traže načine da bude dovršeno ono što je tijekom rata započeto. Mnogima je neshvatljiva šutnja najviših hrvatskih predstavnika vlasti kada je riječ o pravima Hrvata u tom dijelu BiH.

Žalostan sam i duboko me boli što naš čovjek na tim prostorima nema potrebnu zakonsku zaštitu iako neki smatraju da predstavljaju naš narod u vlasti. Ni stranački niti osobni interes ne smije negirati ljudska prava pojedinca, a pogotovo naroda koji trebaju zastupati. Zato očekujem da i Hrvati u BiH na svim prostorima budu jednako zaštićeni i jednako zastupljeni.

U Priopćenju s posljednjeg zasjedanja Biskupske konferencije BiH, održanog 4. i 5. studenog 2019. u Sarajevu, biskupi su se osvrnuli i na informaciju da će u RS stupiti na snagu novi katastar te napomenuli da nije donesen zakon o povratu oduzete imovine i izrazili bojazan da bi ovakvim postupkom moglo doći do legaliziranja nepravednog oduzimanja imovine nakon Drugog svjetskog rata i etničkog čišćenja tijekom nedavnoga rata.

Mi biskupi povjerili smo našoj Komisiji Justitia et pax da to ispita te da se, između ostalog, i u vezi s tim oglasi u povodu međunarodnog dana ljudskih prava. U tom duhu spomenuta Komisija 10. prosinca 2019. uputila je Izjavu pod naslovom „Mir je djelo pravde“ u kojoj se upozorava na neka „osobito aktualna kršenja ljudskih prava, bilo osobnih, bilo kolektivnih, u zemlji Bosni i Hercegovini“. U spomenutoj Izjavi stoji da se „Zakon o premjeru i katastru Republike Srpske… u praksi pokazuje kao perfidan“ i da se „omogućuje ‘pravo’ na otuđenje imovine zakonitim vlasnicima“. Opisan je i način odvijanja cjelokupnog procesa te konstatirano da se na taj način daje „legitimitet bezakonju i samovolji aktualnoj entitetskoj vlasti“ i da se „ujedno krši jedno od osnovnih ljudskih prava – pravo na privatno vlasništvo“. Izražena je i „utemeljena bojazan da bi nastavak dosadašnjeg načina provedbe spomenutog entitetskog Zakona mogao biti završni čin – za budućnost naše zemlje – fatalnog ‘etničkog čišćenja’ i definitivnog iskorjenjivanja mnogih stanovnika Bosne i Hercegovine“.

U spomenutoj Izjavi istaknuo je i da je „ovaj Zakon nepravedan te protivan i Ustavu BiH i Europskoj konvenciji o ljudskim pravima jer se imovina države BiH nastoji utvrđivanjem faktičkog stanja upisati na entitet Republika Srpska prije nego se donese zakon o državnoj imovini na razini cijele BiH“ kao i da su „njime najviše pogođeni brojni građani BiH koji su bili prisiljeni napustiti svoje domove, svoju imovinu i svoju domovinu“.

Činjenica je da je 7. veljače 2020. Ustavni sud BiH razmatrao apelaciju i zahtjev za ocjenu ustavnosti člana 53 Zakona o poljoprivrednom zemljištu RS te da je utvrdio da je odredba protivna Ustavu BiH i da isključivu nadležnost u pitanju državne imovine ima Bosna i Hercegovina.

Provedba spomenutog entitetskog zakona bilo bi dokrajčivanje etničkog čišćenja. Entitetske vlasti nisu nadležne donijeti ni zakon o povratu imovine prije nego što država donese takav zakon.

Takav zakon bio je svojedobno donesen na razini entiteta RS pa ga je visoki predstavnik ukinuo dok ne bude donesen zakon na državnoj razini. Na žalost, i bez zakona oduzeta imovina na teritoriju cijele BiH često se prepisuje onima koji nisu njezini stvarni vlasnici. Unatoč svih zakonskih igara, privatna imovina u normalnim demokratskim društvima je nešto na čemu se temelje zakoni demokracije.

Mnogi se pitaju, kako je moguće da su Hrvati na prostorima RS najvećim dijelom bili prognani te da je nastavljeno nanošenje nepravdi onima koji su ostali ili koji se žele vratiti i da se ne radi gotovo ništa na ispravljanju takve nepravde? Štoviše, djeluje da su godinama odlični odnosi između najviših predstavnika hrvatskih vlasti u BiH i vlasti u entitetu u RS u kojem Hrvatima prijeti gotovo potpuni nestanak?

U ovom trenutku kao odgovor na to pitanje ponavljam poznati stav Biskupske konferencije koji smo, između ostalog, iznijeli i u svom Priopćenju od 6. studenog 2018.: „Ostajući čvrsto na načelima Evanđelja i učiteljstva Katoličke Crkve, biskupi pozivaju sve članove svojih zajednica, ali i sve ljude dobre volje, da međusobno surađuju na promicanju općeg dobra. U tom duhu očekuju od izabranih predstavnika vlasti da rade na istinsko dobro onih koji su ih birali, ali i svih ljudi te da donose takve zakone koji će promicati jednakopravnost sva tri konstitutivna naroda i ljudska prava svih građana u svakom dijelu BiH.

Očekuju od predstavnika međunarodne zajednice da, potičući promjenu Izbornog zakona, omoguće legitimno predstavljanje svakog naroda kako na razini cijele BiH tako i na entitetskim i drugim razinama, kako bi se u budućnosti onemogućila legalizacija nepravde i postavili temelji za napredak Bosne i Hercegovine na demokratskim načelima“.

Izvor: ktabkbih.net

Nastavi čitati
Postavite ovdje svoj banner
Postavite komentar
0 0 glas
Ocjena članka
Pretplati se
Obavijesti me o
guest
0 Komentara
Uredne povratne informacije
View all comments

Društvo

ŠVEDSKI EPIDEMIOLOG ANDERS TEGNELL: Maske ne pomažu, a karantene su ubijanje muhe čekićem

Otvoreni kafići, restorani, brojni šetači, ljudi na romobilima i biciklisti, lica bez maski u javnom prijevozu i trgovinama – tako ovih dana izgleda švedska prijestolnica Stockholm. Sve oči svijeta još su od ožujka uprte u zemlju koja je, u borbi protiv pandemije koronavirusa, krenula svojim putem. Tim putem i nastavljaju jer u toliko očekivano cjepivo još uvijek ne polažu previše nade niti vjeruju da će ono spasiti svijet.

Herceg-Bosna

Online:

/ Datum objave:

Anders Tegnell

Arhitekti famoznog švedskog modela protiv korone, čije je radno mjesto u Stockholmu na adresi Nobelov put 18 posjetio Net.hr, smatraju da će se ljudi, budu li se držali onoga što oni preporučuju, naučiti uspješno nositi s pandemijom.

A ono što preporučuju i nama je dobro poznato – dezinfekcija ruku, izbjegavanje velikih skupova, zaštita starijih i onih čije je zdravlje narušeno i najvažnije – distanca, distanca i još jednom – distanca, prenosi N1.

U udaljenost između ljudi od minimalno metar i pol, a poželjno i više, glavni švedski epidemiolog Anders Tegnell čvrsto vjeruje. Tijekom intervjua stoji, a na distancu između njega i novinara najstrože se pazi. Pazi se i na to da u prostoriji u kojoj daje intervjue ne bude više od troje ili četvero ljudi u isto vrijeme.

Zašto Tegnell ne preporučuje maske?

Čovjek, čije se ime vezuje uz vjerojatno najpoznatiju, ali i najkontroverzniju anti-covid strategiju na svijetu, u razgovoru je objasnio zašto svojim građanima ne želi preporučiti nošenje maski u autobusima, trgovinama i drugim zatvorenim prostorima.

“Trenutačno u Švedskoj imamo vrlo nisku razinu prijenosa koronavirusa zbog čega ne vidimo razlog zbog kojeg bismo nadopunjavali našu strategiju. Mislim da maske ne bi puno pomogle, u brojnim zemljama Europe gdje su maske obvezne brojke novozaraženih puno su dramatičnije nego kod nas”, rekao je početkom mjeseca Tegnell za Net.hr.

Na pitanje što je s npr. pretrpanim autobusima u kojima ljudi ne mogu držati distancu, glavni švedski epidemiolog odgovorio je kako bi puno bolje bilo raditi na tome da uopće nemamo pretrpane autobuse. “Znam da je to u nekim zemljama nemoguće i tamo su, u tim situacijama, možda potrebne maske. No, mi u Švedskoj preferiramo imati poluprazne autobuse, mislim da je to puno sigurnije”, kaže Tegnell.

Anders, kako ga zovu njegovi suradnici, na fotografijama često djeluje strogo, no njegov tih i ujednačen ton glasa i povremena smješkanja to, barem na prvi pogled, opovrgavaju. On se ispred predstavnika medija ni u kom slučaju ne drži kao najtraženiji i najpoznatiji epidemiolog na svijetu, što svakako jest.

Švedska s nešto više od 10 milijuna stanovnika, posljednjih mjesec dana broji po nekoliko stotina novozaraženih dnevno. Brojke su između 200 i 900, ovisno o danu, ali i broju testiranih ljudi. Znatno je to manje nego, primjerice, u lipnju i srpnju kada je novozaraženih bilo i više od 1000 na dan. Državni epidemiolozi, koji brojke vezane uz covid objavljuju na 40-minutnim press konferencijama utorkom i četvrtkom, trenutačnu situaciju vide kao povoljnu i nemaju razloga za značajnije postrožavanje mjera.

Ipak, Tegnell je na konferenciji za medije početkom mjeseca najavio da će odsad u samoizolaciju, na tjedan dana, morati ići i članovi kućanstva osobe kojoj je dijagnosticiran covid.

“Bolje štitimo starije ljude”

Šveđani vjeruju da su uspješni u borbi s covidom, ali su i dalje oprezni jer ne žele da im se ponove crne brojke s početka pandemije kada im je umiralo i više od 100 ljudi dnevno, a ukupan broj mrtvih dosegao je gotovo 6000. “To je veliki broj, ali sličan onima u brojnim drugim europskim zemljama. U mnogočemu je povezan s načinom na koji vodimo naše domove za starije. To što se dogodilo bilo je loše, ali sada radimo puno bolje, bolje štitimo starije ljude. Upravo zbog toga broj umrlih u posljednja tri mjeseca nam je vrlo nizak”, objašnjava Tegnell.

I dok se u Hrvatskoj ove sezone svima preporučuje cijepljenje protiv gripe, jer biste, dobijete li covid i gripu u isto vrijeme, mogli imati teže komplikacije, Tegnell na cijelu stvar gleda nešto drukčije. “Mi bismo to prije svega preporučili rizičnim skupinama i zdravstvenim radnicima. Oni su prioritet.

Bude li dovoljno resursa i mogućnosti za cijepiti i ostale ljude, naravno da je i to OK, ali najvažnije je da spomenute dvije skupine ljudi cijepimo što je prije moguće”, kaže Tegnell i dodaje kako će isti stav imati i kad se i ako se pojavi učinkovito cjepivo protiv covida.

Ne polaže nade u cjepivo

No, u to cjepivo Tegnell ne polaže previše nade jer smatra da smo i dosad često imali problema u kontroli respiratornih bolesti, unatoč cjepivima:

“Još uvijek ne znamo pouzdano kakvi su rezultati testiranja novoga cjepiva. Kad je riječ o respiratornim bolestima, iz iskustva znamo da ih je vrlo teško, a ponekad i nemoguće u potpunosti kontrolirati cjepivom ili ih se riješiti. Zato mislim da će covid-19 i ubuduće cirkulirati svijetom. Koliko će to dugoročno utjecati na naš način života još ćemo vidjeti.”

“Karantene su ubijanje muhe čekićem”

Izrael danas živi u novom lockdownu, dijelovi Madrida ponovno se zatvaraju kao i dijelovi New Yorka, irski zdravstveni dužnosnici preporučuju novu strogu karantenu kroz koju su već, drugi put, prošli Australija i Novi Zeland. U isto vrijeme, Tegnell ostaje pri stavu da su karantene “ubijanje muhe čekićem”. “Karantene su vrlo vjerojatno bile pretjerana reakcija na virus i mislim da sada mnoge zemlje vide kako su neodržive na dulje razdoblje.

Smatram da mi u Švedskoj činimo sve što možemo u ovoj teškoj situaciji i vjerujem da je većina ljudi uz nas”, kaže Tegnell koji smatra i da je covid nemoguće izbrisati sada kad je ušao u populaciju.

Švedska, dakle, nastavlja po svom zbog čega se nameće pitanje vrši li itko, bilo EU ili Svjetska zdravstvena organizacija, pritisak na tu zemlju da promijeni svoju strategiju i prikloni se većinskom modelu “zatvaranja i otvaranja”. Tegnell odgovara da ne i objašnjava: “Mislim da sve organizacije i zemlje shvaćaju da je ovo nacionalno pitanje i da je u nacionalnom interesu krizom upravljati onako kako se u državi odluči”, kaže glavni švedski epidemiolog za Net.hr.

Nastavi čitati

Društvo

Ruska cjepiva: “Epivak” podučava imunološki sustav, a “Sputnik” ga potiče na reakciju

U Rusiji je 14. listopada registrirano i drugo cjepivo protiv koronavirusa. Zove se “EpiVakKorona”. Kako se ono razlikuje od cjepiva “Sputnik V” i koje je bolje?

Herceg-Bosna

Online:

/ Datum objave:

rusko cjepivo
Cjepivo protiv koronavirusa "EpiVakKorona" nastalo je u Državnom znanstvenom centru za virologiju i biotehnologije "Vektor" Rospotrebnadzora.

To je priopćio ruski predsjednik Vladimir Putin na savjetovanju s članovima vlade.

“Htio bih početi od lijepe vijesti. Novosibirski centar ’Vektor’ [Državni znanstveni centar za virologiju i biotehnologije] registrirao je danas drugo rusko cjepivo protiv koronavirusa ’EpiVakKorona’”, izjavio je Putin.

Potpredsjednica vlade Tatjana Golikova je precizirala da se ovo drugo cjepivo razlikuje od prvog, tj. od “Sputnika V”, koji je registriran u kolovozu 2020. godine. U stvaranju prvog cjepiva iskorišten je virus-nositelj koji u ljudski organizam dostavlja genetsku informaciju o koronavirusu i izaziva u njemu odgovor imunološkog sustava. Takvo se cjepivo naziva vektorskim cjepivom.

Cjepivo protiv nove koronavirusne infekcije (COVID-19) prvi je put u svijetu registrirano u Rusiji 11. kolovoza.

“EpiVakKorona” ne sadrži virus-nositelj, nego umjetno spojene kratke fragmente virusnih proteina i peptida, preko kojih se “imunološki sustav obuči i zatim prepoznaje i neutralizira virus”, objasnila je Golikova.

Cjepivo je prije registracije prošlo kroz dvije faze kliničkih ispitivanja, objasnio je generalni direktor “Vektora” Rinat Maksjutov. U prvom ispitivanju je sudjelovalo 14 dobrovoljaca koji su znali kakav preparat primaju. U drugoj fazi je sudjelovao 86 osoba, od čega su 43 primile cjepivo “EpiVakKorona”, a druge 43 placebo.

“Svi sudionici ispitivanja se osjećaju dobro. Kod dvije osobe se nakon 24 sata pojavila manja i kratkotrajna bol na mjestu uboda. Reakcija je očekivana, jer cjepivo sadrži aluminijev hidroksid”, rekao je Maksjutov.

Cjepivo bi se u prodaji trebalo pojaviti od 1. siječnja 2021. godine, nakon trećeg kruga ispitivanja, priopćeno je na stranici Državnog registra ljekovitih sredstava.

U prvoj fazi ispitivanja je i treće rusko cjepivo, stvoreno u Centru za istraživanja i razvoj imunobioloških preparata “Čumakov” pri Ruskoj akademiji znanosti. Po riječima Ajdara Išmuhametova, generalnog direktora ovog znanstvenog centra, ti bi cjepivo potencijalno moglo osigurati imunitet od koronavirusa, koji će trajati desetljećima.

Izvor: rbth.com

Nastavi čitati

Društvo

KARDINAL PULJIĆ ŠOKIRAO HADŽIFEJZOVIĆA: „Trojici lidera je stranka važnija od naroda…”

Kardinal Vinko Puljić govorio je na Face televiziji o brojnim društveno-političkim temama u Bosni i Hercegovini.

Herceg-Bosna

Online:

/ Datum objave:

Vinko Puljić na Face TV

– Novi nadbiskup neće biti kardinal, to nije titula koja se nasljeđuje! Mora se naći pravedno rješenje da Hrvati biraju svog predstavnika, može se to kroz Izborni zakon, inače se Hrvate tjera u treći entitet! Treći entitet je za mene moralno pitanje, to znači ozakoniti etničko čišćenje! Nakon rata, Holbruku sam rekao da je nepravedno ovo što su uradili u BiH, a on mi je rekao: ‘Ja znam da si ti u pravu, ali mi imamo moć’ – kazao je Vinko Puljić.

– Vrlo je uvredljivo kada nam kažu da će nam dati treći entitet, šta ćeš mi dati kada sam ja već kod kuće, samo me moraš priznati! Ja sam sin Bosne, ali ne ovakve, nisam ja moju domovinu zamišljao ovako! Nadbiskupska konferencija je predložila novo-staro ustrojstvo BiH, četiri regije, koncept iz 1905. godine, dan-danas OSCE djeluje po tim regijama, a ne po entitetima, ali su mi “velike sile” kazale da ne talasam!

Koje velike sile?!

– Uvijek su ovu zemlju “uređivale” velike sile, Amerika, Rusija, Engleska; došle velike sile, stvorile ovakvu državu, sada nam valja u njoj živjeti! Bosna nikada nije sama sebe skrojila! Teško onom kad mu drugi kapu kroji!

Imate li informacije iz Vatikana, da li se naša zemlja i naš region preuređuju?

– Nemam, u BiH ima mnogo kuharica, zato je tako preslano! Ova zemlja ima dovoljno kruha, samo da je ne kradu! Političari, čim nemaju interesa, ne rade!

Šta mislite o odlasku Dodika u Zagreb, zatim Izetbegovića i Čovića u Zagreb, a onda Čovića i Dodika u Beograd?

– Jedno je razgovor, drugo dogovor! Svi projekti koje oni rade su prožeti interesom! Kao da nekoga citirate, ne može narod biti važniji od stranke? Tim liderima narod nije važan nego stranka, partija!

Narod je vrijedan! Imaju tri strukture migranata, jedna struktura su oni koji su poslani u Evropu za neke programe!

Zašto nam ih šalju zemlje koje su bogate?

– Uoči referenduma, po savjesti sam osjećao da svom narodu trebam reći da se izjasne, progonila bi savjest da sam šutio! Kakav život, takva smrt! Kakva smrt, takva vječnost! Bio sam najmlađi kardinal u Kardinalskom zboru devet godina! Kada me je papa proglasio kardinalom, u crkvi u Rimu prolomio se krik!

Je li Vam teško nositi križ?

– Kada mi je papa dao križ, nisam znao da će biti tako težak! Bleiburg? Misa za žrtve? Ko pravda zločin, sudionik je zločina, molitvom ne opravdavam njegov zločin, ali sam dužan moliti pred Bogom da se smiluje svim pokojnicima!

Da li se ispovijedate?

– Da, dva puta mjesečno svećeniku, sve mu priznam i kažem!

Jeste li griješnik, baš sve kažete svećeniku?

– Da, sve kažem, svaki čovjek griješi… niko od nas nije kriv niti zaslužan što je rođen u jednoj sredini, što je Hrvat, Bošnjak, Srbin!

Zašto ste ostali u Sarajevu, pa bili kidnapovani, pa na Vas pokušan atentat nakon rata?

– Volim ovaj narod, ovu zemlju, ljubav je jača od smrti… u ratu, odem na TV, pričam o zaustavljanju rata i mržnje, vratim se kući kad granata zviz’ u kuću! Svećenik mi kaže: ‘Pričaj ti, pričaj, ostat ćeš bez glave, ne samo bez krova!’

Pogledajte video.

 

Nastavi čitati
Postavite ovdje svoj banner

ANKETA

Bojite li se Koronavirusa?

Najnoviji komentari

Najčitanije objave

Popularno

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x